سه شنبه, 19 فروردين 1393 12:02

اختلالات یادگیری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اختلالات یادگیری:

تعریف کلی:

وقتی عملکرد تحصیلی فرد در درس های روخوانی ، ریاضی و نوشتاری(انشا) زیر حدی باشد که از آن سن خاص انتظار داریم و زیر حد بهره ی هوشی باشد می گوییم اختلال یادگیری دارد و باید با تحصیل و فعالیت های اجتماعی فرد تداخل پیدا کند. اعتماد به نفس فرد را پایین می آورد، باعث سرخوردگی می شود و مهارت های اجتماعی فرد را ضعیف می کند.

این مشکلات را باید از مشکلات فرهنگی،عدم فرصت برای درس خواندن،نامناسب بودن مدرسه و آموزش و یا مشکلات شنوایی و بینایی افتراق دهیم.

 

1.اختلال در خواندن:

این کودکان نمی توانند لغات را تشخیص دهند،خواندن آن ها کند و بی دقت (پس و پیش) است ، درک خوبی از چیزهایی که می خوانند ندارند، به خصوص در بچه های ADHD این مشکلات را می توان دید.

اپیدمیولوژی:حدود 4% سن دبستان مبتلا هستند.در پسرها شایعتر است(3 نا 4 برابر)

ایتولوژی : multifactonial (چندعاملی) است و مهمترین مورد ضعف در پردازش اطلاعات است، حافظه کوتاه مدت آن ها دچار مشکل است ، نقص ادراک بینایی و نقص توجه دارند.

 تشخیص : استفاده از تست عملکردی (achivement) ، تست هجی کردن لغات ، بررسی زبان شفاهی ، تست های کپی شکل.

درمان : مهمترین کار این است که با تک تک حروف به اشکال مختلف با کودک کار شود و همچنین روشی که به طور سیستماتیک چندین حس را به کار می گیرد قابل توصیه است.

2. اختلال ریاضی:

این کودکان در 4 زمینه مشکل دارند. 1.فهم زبان ریاضی : در تبدیل صورت مسئله به سمبل های ریاضی مشکل دارند  2. مشکل ادراکی  3. مشکل توجهی  4.مشکل در 4 عمل اصلی

اپیدمیولوژی: 5% بچه های دبستان مبتلا هستندو در دختر بچه ها شایع تر است.

ایتولوژی : نقص عصبی در نیمکره ی راست به خصوص لب اکسی پیتال را ذکر کرده اند ، multifactorial   است ، در مقایسه با اختلال خواندن ، کیفیت تعلیم ، بیشتر نقش دارد.

تشخیص: برای تشخیص قطعی استفاده از تست های achievement   و تست های خاصی که ریاضی را بسنجد ، بررسی history   در مدرسه نشان می دهد که معمولا مشکلات کوچکی از ابتدا در ریاضی دارند.

درمان: دادن تسهیلات آموزشی بخصوص به روش حل مسئله تاکید شود، روش دیگر : project MATH می باشد یعنی برنامه ی آموزشی بر مبنای آموزش شخصی و گروهی.

3.اختلال بیان نوشتاری :  با نقص در مهارت های نوشتاری مشخص می شود ، ضعف در هجی کردن لغات دارند ، نقص گرامر در نوشتن دارند ، نقص نقطه گذاری دارند و در نوشتن انشاء مشکل دارند.

اپیدمیولوژی : بین 3 تا 10% بچه های دبستانی ، نسبت دختر و پسر معلوم نیست. ایتولوژی : multifactorial  است ، احتمالا نقایص عصبی و شناختی و اشکال در پردازش اطلاعات و.... دارند.

تشخیص : استفاده از تست های achievement  ، به وسیله ی غلائم موجود در بیماری مثل : ابتدایی و عجیب بودن جملات آن ها ، غلط استفاده کردن لغات و ....

درمان : درمان نگارشی ابداعی و بیانی که به طور مستمر و جدی به شکل انفرادی و اختصاصی تنظیم شده باشد ، ظاهرا بهترین نتایج را داشته است.

خواندن 26588 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 16 ارديبهشت 1393 19:21
محتوای بیشتر در این بخش: اختلالات اتیستیک »